فرش یکی از لوازم اصلی هر خانه ای است که زیبایی و اصالت را برای هر فضایی به ارمغان می آورد. وقتی فرش آسیب می بیند زیبایی آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی از آسیب های رایج آن زرد شدن فرش است. در این مقاله به دلایل زرد شدن این وسیله کاربردی می پردازیم و سپس راهکارهایی برای رفع زردی فرش پس از شستشو ارائه می دهیم. پس تا آخر با ورنپ همراه باشید.

زرد شدن فرش دلایل متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها شستن فرش است. دلیل این امر حساسیت الیاف و تاب آنهاست که در تماس با مواد شیمیایی واکنش نشان می دهد. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که جنس فرش خود را شناسایی کنید و پس از آن فرش خود را به قالیشویی شربت اوغلی بسپارید.

در مرحله بعد باید ابزار و روش مناسب شستشوی فرش خود را در نظر بگیرید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا نگران آسیب دیدن فرش خود نباشید این است که آن را نزد یک قالیشویی معتبر ببرید. در ادامه دلایل زرد شدن فرش پس از شستشو را با هم بررسی می کنیم.

استفاده از مواد شوینده اشتباه

هر فرش با توجه به نوع الیاف خود مواد شوینده مخصوص به خود را دارد. اگر طبق آن ماده شوینده مناسب انتخاب نکنید، به دلیل خاصیت اسیدی با فرش واکنش نشان داده و نتیجه آن زرد شدن آن خواهد بود. استفاده از پودر ماشین لباسشویی به عنوان شوینده نیز همین واکنش را با فرش نشان می دهد و به بافت آن آسیب می رساند.

عدم گردگیری فرش

یکی از کارهایی که می توانید برای جلوگیری از زرد شدن فرش بعد از شستشو انجام دهید، گردگیری آن است. گردگیری یکی از مراحل مهم در شستشوی این دستگاه است که انجام آن قبل از شروع فرآیند شستشو حائز اهمیت است. اگر قبل از شستشو این کار را انجام ندهید، گرد و غبار موجود در فرش به گل تبدیل می شود و این یکی دیگر از دلایل تیره و زرد شدن فرش شما است.

 

زرد شدن فرش

 

خشک نشدن کامل فرش پس از شستشو

باقی ماندن آب در فرش پس از شستشو نیز یکی از دلایل زردی آن است. اگر می خواهید فرش شما در اثر شستشو آسیبی نبیند، باید از خشک شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید. ممکن است هنگام شستشو متوجه زرد شدن ریشه فرش نشوید زیرا کاملاً خشک نشده است. زیرا برای این اتفاق کمی زمان می برد.

پس از پهن کردن فرش مجدداً آبکشی کنید

پس از پهن کردن فرش، دیگر آن را آبکشی نکنید، زیرا باعث زرد شدن ریشه های فرش و از بین رفتن زیبایی آن می شود.

راه های جلوگیری از زرد شدن فرش

تا اینجا متوجه شدیم که چه چیزی باعث زرد شدن فرش می شود. اما یک سوال پیش می آید که راه های جلوگیری از زرد شدن ریشه فرش چیست؟ در پاسخ باید گفت که شستشوی صحیح به جلوگیری از آسیب دیدن فرش شما کمک می کند. بنابراین اگر به دنبال جلوگیری از این اتفاق هستید، هنگام شستشوی فرش به نکات زیر توجه کنید:

از مواد شوینده با اسیدیته کم استفاده کنید

در مرحله اول پس از تهیه ماده شوینده ای که خاصیت اسیدی پایینی دارد، آن را با آب ولرم مخلوط کنید. استفاده از آب سرد یا گرم باعث آسیب جدی و بیشتر از زرد شدن فرش به فرش می شود. سپس از یک اسفنج یا ابر استفاده کنید و بگذارید مخلوط مواد شوینده و آب روی فرش بماند تا هوا خشک شود.

از مخلوط نمک و سرکه سفید استفاده کنید

مخلوط نمک و سرکه یکی از کم ضررترین مواد شوینده برای تمیز کردن فرش شماست. این مخلوط حتی می تواند زردی فرش را با چای پاک کند. تنها مشکل این روش زمان بر بودن آن است.

مقالات مرتبط در : ostad.hamrahblog.com

نمک و سرکه را باید به نسبت با هم مخلوط کنید. برای دو قاشق چایخوری نمک و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید، به یک و نیم پارچ آب نیاز دارید. سپس یک پارچه توری را به این مخلوط آغشته کنید و آن را روی فرش خود بکشید. در نهایت به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

 

پاک کردن زردی فرش

 

از مخلوط جوش شیرین و سرکه استفاده کنید

اگر می خواهید ریشه های زرد فرش خود را با کمک این مخلوط بشویید، باید جوش شیرین و سرکه را با هم مخلوط کنید. با 2 قاشق غذاخوری سرکه، 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک و نیم پارچ آب ترکیب مناسبی برای شستن فرش خود خواهید داشت.

پس از درست کردن مخلوط، پارچه توری را به آن آغشته کرده و روی قسمت های زرد فرش بکشید. این کار می تواند ظاهر فرش شما و همچنین ریشه های آن را کاملا تمیز کند.

از یک پارچه مرطوب استفاده کنید

در بسیاری از موارد زردی و لک به راحتی از روی فرش شما پاک می شود و نیازی به استفاده از مواد شوینده و ترکیبات قوی ندارید. در این مواقع می توانید از پارچه تمیز استفاده کنید. آن را خیس کنید و روی نواحی زرد فرش بمالید تا از بین برود.

از شامپو فرش استفاده کنید

استفاده از شامپو فرش یکی از رایج ترین راه های رفع زردی فرش کرم است. اگر فقط قسمت هایی از فرش نیاز به تمیز کردن داشته باشد، استفاده از آن نتیجه خوبی خواهد داشت.

شرکت های مختلف از دستورالعمل های متفاوتی پیروی می کنند. بنابراین در مرحله اول توضیحات شامپو فرش را از پشت بخوانید. سپس طبق دستور با آب مخلوط کنید.

برای تمیز کردن فرش باید از شامپو استفاده کنید. بنابراین شامپو فرش و مخلوط آب را خوب با هم مخلوط کنید تا کف کند. سپس با اسفنج مخلوط را روی فرش پخش کنید. پس از خشک شدن فرش به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

از صابون لباسشویی استفاده کنید

صابون لباسشویی نیز یکی از مواد شوینده کم ضرر برای فرش است که به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد. اگر فرش شما بعد از شستن زرد شد، می توانید با کمی صابون آن را تمیز کنید. ابتدا قسمت زرد فرش را برای این کار خیس کنید. سپس از صابون استفاده کنید و آن را بشویید. با این روش می توانید مشکل زرد شدن فرش دستباف را نیز حل کنید. در نهایت فراموش نکنید که فرش خود را با حوله خشک کنید. این روش برای بسیاری از فرش هایی که آسیب جدی ندیده اند مفید است. اگر هم حوصله چنین کارهایی را ندارید می‌توانید از خدمات قالیشویی شربت اوغلی استفاده کنید تا با خیال راحت فرش را با کیفیت کاملا مناسب به شما تحویل دهد.